Rodinu zážitkových historických vlakov v Banskobystrickom kraji tvoria 4 expresy, dopĺňa ju aj storočná Zubačka. Toto leto vyrazili na 31 jázd a previezli spolu 3270 pasažierov. To je o takmer 900 viac, ako v minulej sezóne, čo potvrdzuje, že historické zážitkové vlaky sú jedným z najobľúbenejších turistických produktov v Banskobystrickom kraji.
„Historické zážitkové vlaky sa po prvej sezóne v roku 2019, kedy kraj brázdil len Horehronský expres, ukázali ako veľmi atraktívny turistický produkt.“ uviedol Ján Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja. Kraj jazdy historických vlakov, ako jeden z nosných turistických produktov, aj finančne podporuje. „Okrem toho, že samotná jazda v takomto vlaku je zážitkom, umožňuje nám to aj dopraviť návštevníkov do odľahlejších regiónov a ponúknuť im niečo nepoznané, neopozerané“ doplnil Ján Lunter.
Vytvoriť z historických vlakoch obľúbený turistický produkt by okrem finančnej podpory nebolo možné bez zástupcov združení, ktoré sa o historické vlaky starajú. Kraj prostredníctvom Krajskej organizácie cestovného ruchu /KOCR/ Banskobystrický kraj Turizmus s predstaviteľmi združení intenzívne komunikuje a spoluprácu si vzájomne pochvaľujú.
„My sa o historické vlaky staráme preto, lebo je to naša vášeň, chceme kus železničnej histórie uchovať pre túto aj ďalšie generácie a preto sme radi, že aj vďaka spolupráci s organizáciou Banskobystrický kraj Turizmus môžeme historické vlaky a unikátne trate približovať takému veľkému počtu ľudí. A teší nás to o to viac, keď vidíme, že jazdy sú vopred celkom vypredané“ uviedol Miroslav Sekela zo združenia VLAKY.NET. Toto združenie úzko spolupracuje aj s ostatnými vlakovými klubmi, ktoré sa podieľajú na tvorbe turistického produktu zážitkové vlaky v Banskobystrickom kraji. Sú to Čiernohronská železnica (ČHZ), Občianske združenie Zubačka, Klub historickej techniky pri RD Zvolen, Spolok výhrevne Vrútky, OZ Spoločnosť Považskej Dráhy a Železničné múzeum SR.
Podľa Evy Macuľovej z KOCR Banskobystrický kraj Turizmus „dôkazom skvelej spolupráce je aj fakt, že sa nám spoločne darí každý rok rodinku historických expresov rozšíriť o ďalšieho člena. Tento rok to bol Expres 34 tunelov, ktorý previezol pasažierov po okružnej trase a zároveň upriamil pozornosť na historické súvislosti, ako je tomu napríklad pri Trati SNP, po ktorej tento expres ide.“
Každý jeden expres ako aj každá jedna trať sú niečím unikátne. Horehronský expres prepája Horehronie až so Slovenským rajom, prechádza po jedinečných železničných stavbách, ako je napríklad mnohým známa Telgártska slučka alebo Chmarošský viadukt. Ten je dnes už ikonickým symbolom Horehronia. Banícky expres spája dve historické banícke perly Banskobystrického kraja a to striebornú Banskú Štiavnicu so zlatou Kremnicou. Okrem toho premáva po známej Trati mládeže. O nič menej zaujímavý je aj Zbojnícky expres. Tento vláčik má najmenšiu kapacitu, pretože tá je limitovaná výkonom lokomotívy, ktorá musí prekonávať výrazné stúpanie. To je medzi sedlom Zbojská a Tisovcom, kde je takzvaná ozubnicová železnica, ktorej systém umožňoval vlakom – Zubačkám – prekonávať takýto typ terénu. Zubačka ako turistická atraktivita tu doposiaľ premáva. Táto sezóna je však jej posledná na neurčitý čas, pretože lokomotívu čaká rozsiahla oprava.
Historické expresy doplnili tento rok aj špeciálne jazdy historických vlakov, ktoré obohatili ponuku zážitkových vlakov v Banskobystrickom kraji. Začiatkom augusta vyrazil na koľajnice Pomaranč, historická motorová lokomotíva, ktorú vypravil Klub historickej technicky pri rušňovom depe Zvolen pri príležitosti 150 výročia železničnej trate Fiľakovo – Zvolen. Zážitkom bola aj jazda parnej lokomotívy Šľachtičná.
Okrem Expresu 34 tunelov a špeciálnych jázd projekt zážitkových vlakov túto sezónu zatraktívnili aj tlačené materiály, ktoré dostal každý jeden pasažier. Ich hlavným cieľom bolo sprostredkovať grafikon expresu, informácie o trase, o ponuke v cieľových destináciách či na jednotlivých zastávkach. Dôležité miesto v tomto materiáli je venované práve informáciám o trati v historických, architektonických, či technických súvislostiach. Nemenej dôležité je predstavenie aj ostatných zážitkových vlakov v kraji, čo sa deje vďaka mape, ktorá zachytáva trasy všetkých expresov súčasne.
Tlačené materiálny dopĺňali výklad odborníkov, prípadne scénky hercov, ktoré boli tiež venované historickým faktom ohľadom trate alebo územia. Interaktívny program v podaní hercov alebo odborníkov je už od začiatku neoddeliteľnou súčasťou jázd v zážitkových vlakoch Banskobystrického kraja. Pasažierov Baníckeho expresu sprevádzajú Štiavnický Náco a Kremnický cukrár Alojz Atkáry, v Zbojníckom exprese sú to zbojník Jakub Surovec a jeho kumpán Tomáš Greguš, v Horehronskom exprese sú to klauni, ktorí sa venovali detským pasažierom a hámorníci, keďže hámorníctvo bolo v minulosti častým zdrojom obživy obyvateľov Horehronia. Expres 34 tunelov bol obohatený odborným výkladom o histórii trate z obdobia SNP a unikátom železničnej architektúry ako je napríklad najdlhší tunel na Slovensku.
„Tento rok projekt zážitkových vlakov zatraktívnili aj jednotné tričká pre každý expres. Zdobia ich originálne ilustrácie, ktoré pre naše vlaky vytvorila mladá ilustrátorka Klaudia Némethová. Tieto tričká sme hrdo nosili my, obslužný personál vlaku, ale detské veľkosti tričiek boli aj v predaji priamo vo vlaku a čoskoro budú v predaji v eshope na webe zahoramizadolami.sk“ doplnila Eva Macuľová.
A aké sú plány s historickými vlakmi v Banskobystrickom kraji do budúcnosti? „Tieto vlaky majú stimulovať rozvoj cestovného ruchu v miestach, ktorými prechádzajú. Preto spoločne s oblastnými organizáciami pracujeme na tom, aby pasažieri vlakov mali v ich destináciách čo zažiť, čo objaviť. Jednoducho aby daná lokalita ponúkala plnohodnotné služby, ktoré návštevník očakáva“ uviedla Petra Šuhajdová, výkonná riaditeľka KOCR Banskobystrický kraj Turizmus. Ako dodala: „Práve práca priamo v regióne má veľký vplyv na kvalitu produktu, preto sa veľmi tešíme, že oblastné organizácie cestovného ruchu Región Horehronie, Stredné Slovensko, Región Štiavnica, Región Gemer venujú zážitkovým vlakom toľko energie. Vďaka patrí aj organizácií Turistický Novohrad a Podpoľanie, ktorá sa veľmi aktívne podieľala na špeciálnej jazde pri príležitosti výročia trate Zvolen – Fiľakovo.“
Tak ako každý rok, aj po tejto sezóne všetci pasažieri dostali elektronickou poštou dotazník, ktorého cieľom je získať spätnú väzbu. „Po minulé roky sme vo vyhodnoteniach dotazníkového prieskumu nachádzali skôr pozitívne reakcie, samozrejme boli aj negatívne, ale tie vnímame ako cenné informácie, ktoré nás vedú ku skvalitňovaniu produktu“ hovorí Eva Macuľová z KOCR Banskobystrický kraj Turizmus. Tohtoročný dotazníkový prieskum sa bude vyhodnocovať v priebehu novembra. Ako Eva Macuľová doplnila: „veríme, že v ňom nájdeme ďalšie inšpiratívne podnety.“