9. októbra minulého roka sa projekt Regionálne pulty v Banskobystrickom kraji posunul o ďalší krok vpred. Okrem toho, že sieť fyzických regionálnych pultov v ubytovacích zariadeniach v kraji rozšírili ďalšie pulty, čím celkový počet vzrástol na 12 pultov, bol verejnosti predstavený aj e-shop regionalnepulty.sk. Jeho úspech predbehol očakávania.

„E-shop regionalnepulty.sk  vznikol v čase poznačenom pandémiou, keď všetky ubytovacie zariadenia, v ktorých máme umiestnené regionálne pulty, boli zatvorené. Trápilo nás, že regionálni producenti v týchto časoch vlastne majú minimálny priestor pre odbyt, alebo skôr nemajú žiadny. Preto sme si povedali, že e-shop je dobrým riešením“ uviedla Petra Šuhajdová z Krajskej organizácie cestovného ruchu /KOCR/ Banskobystrický kraj Turizmus,

V októbri 2020 bol vo fyzických regionálnych pultoch a v e-shope sortiment od viac ako 20 producentov z rôznych kútov Banskobystrického kraja.

„Po roku fungovania e-shopu a samozrejme fyzických pultov spolupracujeme s 58 regionálnymi producentami z Banskobystrického kraja“ uviedla Mária Ursínyová, manažérka projektu Regionálne pulty z Rozvojovej agentúry Banskobystrického samosprávneho kraja, ktorá projekt zastrešuje.  Ako doplnila: „počet producentov, s ktorými spolupracujeme, neustále rastie. Výber produktov samozrejme závisí od našej možnosti skladovania a distribúcie. Preto zatiaľ prevládajú nepotravinové produkty, prípadne produkty s dlhou dobou expirácie.“

Podľa marketingovej manažérky KOCR Banskobystrický kraj Turizmus Zuzany Jóbovej: „štatistiky ukazujú, že najpredávanejšími produktami sú krásne hrnčeky so srdiečkom od pána Petrinca z regiónu Podpoľanie, drevené svietniky od pána Bačíka z okolia Banskej Štiavnice a kyjatické svietniky od Ladislava Hedvigiho z Gemera. Samozrejme, vo vymenúvaní top predávaných produktov by sme mohli pokračovať dlho. Obľube sa tešia aj prírodné mydlá, sviečky z včelieho vosku, ale aj lekváre a kozmetika založená na bylinkách alebo termálnej vode. Sme presvedčení, že v e-shope regionalnepulty.sk si každý nájde, čo potrebuje. Ale najmä kúpou akéhokoľvek produktu naši zákazníci podporujú lokálnych producentov  z Banskobystrického kraja. A to je to, o čo v projekte Regionálne pulty ide“.

Iniciátorom podpory lokálnych producentov bol predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter. Podpora lokálnych producentov bola súčasťou jeho volebného programu. Ako uviedol: „som veľmi rád, že som našiel a stretol ľudí, pre ktorých je podpora lokálnych producentov rovnako dôležitá téma ako pre mňa. Vďaka tomu dnes existuje funkčný e-shop, ktorý v súčasnej dobe naozaj miestnym producentom pomáha. Lebo v tomto čase ovplyvnenom pandémiou majú  veľmi obmedzený priestor na predaj svojich produktov.“

Podľa štatistík sa cez e-shop za prvý rok fungovania predalo 1881 produktov, zrealizovaných bolo 583 objednávok a priemerná hodnota jednej objednávky je niečo vyše 38 eur.

„Okrem samotného predaja venujeme veľa energie aj osvete. Projekt Regionálne pulty využíva aktívne svoje profily na sociálnych sieťach. Krásne fotky produktov dopĺňame o informácie, ktoré umocnia pocit, že regionálne produkty sú naozaj jedinečné. Pravidelne píšeme o tom, ako sa výrobky vyrábajú, alebo koľko času nad nimi výrobcovia strávia, alebo ako producenti získavajú kvalitné lokálne suroviny na výrobu. Často sú za našimi produktami aj veľmi zaujímavé osobné príbehy výrobcov, o ktoré sa tiež s našimi fanúšikmi delíme. Pretože vnímame ako dôležité, aby ľudia videli, že za každým výrobkom je niekto konkrétny“ uviedla Mária Ursínyová.

Na čo sú v projekte Regionálne pulty ešte hrdí je aj skutočnosť, že na balenie a zasielanie produktov zákazníkom využívajú materiály už niekde použité. „Upcykláciu obalového materiálu vnímame ako celkom prirodzenú formu balenia. Použité krabice nám nosia kolegovia, priatelia a známi. A aby klienti neboli prekvapení, že im regionálny produkt z Banskobystrického kraja príde v krabici od športových topánok, tak je súčasťou každej zásielky malý darček  s priloženou informáciou, že je pre nás dôležité používať už použitý materiál“ doplnila Mária Ursínyová.

Projekt Regionálne pulty sieťuje aj aktérov v regiónoch. „Aktívne spolupracujeme s miestnymi akčnými skupinami, ktoré sú vo väčšine regiónov koordinátorom regionálnych značiek“ uviedla Mária Ursínyová. Ako doplnila: „na území Banskobystrického kraja máme značky Regionálny produkt Pohronie, Horehronie, Hont, Novohrad, Podpoľanie a Gemer – Malohont. Zhruba 50 % produktov v našom e-shope má značku Regionálny produkt. Podmienkou udelenia značky Regionálny produkt je, aby bol produkt vyrábaný z lokálnych surovín, aby bol zachovaný určitý podiel ručnej práce, aby bol vyrábaný tradičným postupom a aby prispieval k popularizácii regiónu.“

„Pre mňa osobne je najväčším zadosťučinením, keď k nám prichádzajú pozitívne reakcie od zákazníkov a keď sa pri osobných stretnutiach s producentami dozvedám, ako veľmi sa tešia, že sa ich výrobky predávajú cez náš e-shop“ uviedla Mária Ursínyová.

Regionálne pulty sa samozrejme prispôsobujú aj aktuálnemu dopytu. V tomto predvianočnom čase je posilnená ponuka produktov z kategórie tradičné vianočné dekorácie a produkty vhodné ako vianočné darčeky. Návštevníci e-shopu tak nájdu niekoľko originálnych ozdôb na vianočný stromček, sviečky alebo krásne adventné svietniky a mnoho ďalšieho. 

Objavte originálne výrobky s dušou Banskobystrického kraja na regionalnepulty.sk