Projekt REGIONÁLNE PULTY v Banskobystrickom kraji sa opäť posunul o krok ďalej. V týchto dňoch pribudli v regiónoch kraja ďalšie dva regionálne pulty. Po veľkonočných sviatkoch bilancuje aj e-shop regionalnepulty.sk. Fyzické pulty aj e-shop sa za dva a pol roka existencie stali neodmysliteľným distribučným kanálom pre viac ako 60 producentov z Banskobystrického kraja.

Župan Banskobystrického kraja dnes slávnostne otvoril ďalší regionálny pult. Pomyselné prestrihnutie stuhy sa uskutočnilo v penzióne U Huberta v Leseniciach, okres Veľký Krtíš. V tom istom čase bol do prevádzky uvedený aj ďalší pult v Stredoslovenskom múzeu v Tihányiovskom kaštieli v Banskej Bystrici.

„Podpora regionálnych producentov bola jedným z hlavných bodov nášho programu ešte v čase, keď som sa uchádzal o post župana. S radosťou dnes môžem povedať, že miestnych producentov podporujeme práve prostredníctvom projektu REGIONÁLNE PULTY. V týchto dňoch sme otvorili ďalšie dva pulty, celkovo ich je 14 v rôznych kútoch Banskobystrického kraja. Okrem fyzických pultov je cesta pre odbyt výrobkov lokálnych producentov aj e-shop regionalnepulty.sk. Ten od spustenia v novembri 2020 k dnešnému dňu eviduje 905 objednávok v hodnote takmer 33 tisíc eur. Toto je reálny spôsob podpory lokálnych producentov a ja som hrdý, že sa nám to podarilo“ uviedol Ján Lunter po tom, čo otvoril slávnostne regionálny pult v Novohrade.

Projekt Regionálne pulty bol spustený a verejnosti predstavený prvýkrát v decembri 2019, umiestnením šiestich regionálnych pultov v top ubytovacích zariadeniach v rôznych kútoch Banskobystrického kraja. V marci 2020, 4 mesiace po spustení projektu, boli prevádzky, kde boli pulty umiestnené, zavreté, čím sa zamedzil predaj regionálnych výrobkov. Banskobystrický kraj vtedy zareagoval operatívne a v máji 2020 spustil predaj regionálnych produktov cez ľahko dostupnú platformu na sociálnej sieti. Hneď však začal pracovať na vlastnom e-shope, ktorý bol spustený v októbri 2020.

„Od momentu, kedy sme spustili projekt REGIONÁLNE PULTY k dnešnému dňu, sa nám podarilo takmer zdvojnásobiť počet dodávateľov – regionálnych producentov. Momentálne spolupracujeme s viac ako 60-timi producentmi a v predaji je takmer 250 položiek. Od spustenia e-shopu sme predali 3035 produktov“ uviedla Mária Ursínyová, manažérka projektu. Ako doplnila, „tržby z predaja tovaru vo fyzických regionálnych pultoch sú od decembra 2019 viac ako 6 000 eur. Vzhľadom na skladovacie možnosti stále prevládajú nepotravinové produkty, alebo produkty nepodliehajúce skaze.“

„Podľa odbytu vidieť, že zákazníci chcú podporovať lokálnych výrobcov, vedia si vážiť ich ručnú prácu a tradície, ktoré uchovávajú vďaka dodržaniu tradičných výrobných postupov alebo prácou s lokálnymi surovinami”, informovala Mária Ursínyová.

Projekt regionálne pulty nie je len distribučným kanálom, ale je pre výrobcov aj výraznou pomocou v oblasti marketingu. Zákazníkov projekt získava vďaka pravidelným kampaniam a silnej komunikácii na sociálnych sieťach. „Komunikácia je založená na sprostredkovaní príbehov či už samotných producentov, alebo ich výrobkov. Snažíme sa nielen predávať, ale aj vzdelávať. Opisujeme tradičné výrobné postupy, predstavujeme materiály, odhaľujeme tajomstvá výroby. Práve vďaka atraktívnej marketingovej komunikácii si regionálne výrobky z Banskobystrického kraja nachádzajú cestu k zákazníkom naprieč celým Slovenskom, dokonca putujú aj do zahraničia.“ doplnila Mária Ursínyová.

V e-shope aj vo fyzických pultoch sa nachádzajú aj produkty, ktoré disponujú niektorým z označení Regionálny produkt Gemer-Malohont, Hont, Novohrad, Podpoľanie, Pohronie alebo Horehronie. Toto označenie môžu získať produkty, ktoré spĺňajú kritériá ako určitý podiel ručnej práce a lokálnych surovín, prínos k zachovávaniu tradícií a k rozvoju regiónu. Aby mohla byť značka udelená, producent sa musí zapojiť do certifikačného procesu.

Od tohto roku Banskobystrický samosprávny kraj cez Rozvojovú agentúru BBSK podporuje finančne aj miestne akčné skupiny, ktoré sú koordinátormi regionálneho značenia. „Sme veľmi radi, že došlo k tomuto prepojeniu. Rozvoj regiónov kraja je závislý od možností ekonomických aktivít obyvateľov. Preto vidíme zmysel v podpore regionálnych producentov a v napojení sa na miestne akčné skupiny, ktoré sú koordinátormi regionálneho značenia. Rovnaký význam má z hľadiska rozvoja regiónov aj podpora poskytovateľov služieb, čo riešime napríklad prostredníctvom krajskej zážitkovej cestovnej kancelárie“ uviedla Daniela Chrančoková, predsedníčka krajskej organizácie cestovného ruchu /KOCR/ Banskobystrický kraj Turizmus.